Marketingtechnologie wordt steeds belangrijker met zeer concrete marketingtoepassingen zoals sociale media, mobiele toepassingen, video, personalisatie, cloud, ….De 4P’s van marketing kunnen niet langer worden toegepast zonder technologie. De mogelijkheden van 5G moeten worden aangegrepen.
Daarom heeft BAM een tournee gemaakt langs de studiediensten van democratische politieke partijen. Ze luisterden. In het Jean Gol-centrum werd mij gevraagd een studie over dit onderwerp te doen. Als secretaris-generaal van BAM vond ik het mijn plicht om dit onderzoek uit te voeren. De veiligheid van de burgers is onder andere een belangrijk punt van zorg dat wordt aangepakt. Ik heb onmiddellijk voorgesteld om een beroep te doen op de expertise van Mathieu Maes, secretaris-generaal van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).
U vindt hier de link naar de studie https://www.marketing.be/stream/cjg-etude-5g.pdf
Het is in de geest van de studie dat de MR heeft besloten deze kwestie op tafel te leggen bij het federale parlement en het Brusselse parlement. In het federale parlement heeft parlementslid Michel De Maegd een ontwerpresolutie ingediend bij de Kamer van volksvertegenwoordigers.
Gisteren is hierover een hoorzitting gehouden in het federale parlement. Ik heb ernaar geluisterd en ik concludeer dat de studie de kwestie vanuit de juiste invalshoek benaderd heeft. De economische actoren zijn van mening dat het probleem dringend moet worden opgelost.
BAM hoopt dat men op korte termijn overeenstemming kan bereiken over de veiling van 5G-vergunningen over de partijgrenzen heen. Er moet snel een oplossing worden gevonden voor de impasse in de veiling van de voor 5G benodigde frequentiebanden. Het gaat gewoonweg om de economie als geheel. Het is immers niet mogelijk om een sociaal paradijs op een economische kerkhof te bouwen vanwege de technologische achterstand.