Elke vorm van wetgeving met betrekking tot marketing moet de industrie nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden bieden om het consumentencomfort te vergroten via de persoonlijke aanpak van de consument. Om dat ideale kader uit te tekenen, moet de sector als partner met de nieuwe regering samenwerken.
Hiernavolgend een greep uit de voorstellen die opgenomen werden in een memorandum bedoeld voor de onderhandelaars van de nieuwe regering.
- Om ervoor te zorgen dat de familie van overleden en vermiste personen geen reclame meer ontvangt gericht aan het overleden of vermiste familielid wordt aan de regering een wetgevend initiatief gevraagd waardoor de marketingsector een bestand zou kunnen aanleggen waarmee ze toegang krijgt tot de identiteit van overleden of vermiste personen. Dit bestand zou enkel dienen om overleden of vermiste personen te verwijderen uit de bestanden die gebruikt worden voor marketing doeleinden.
- Verder wachten op 5G kan niet. Onze communicatiesector zet nu voluit in op de digitale maatschappij met High Definition, Virtual reality, Augmented reality, Voice AI en noem maar op. Hoge capaciteit wordt een noodzaak voor onze markering en reclamesector. Een startschot voor 5G uitstellen zou getalenteerde bedrijven naar het buitenland doen uitwijken. Wereldwijd worden de kaarten nu uitgedeeld. Daarom wordt de overheid gevraagd onverwijld stappen te ondernemen voor het toekennen van de 5G licenties en voor een snelle invoering van het netwerk.
- België dient over een Chief Digital Officer te beschikken, een minister met expertise en autoriteit, die alle stekhouders van de digitale economie kan meetrekken en op 1 lijn krijgt, vakbonden, werkgevers… Transformeren, verbinden en sturen vormen zijn de belangrijkste missies. Ook moet het iemand zijn die de economische stekhouders verenigd op verschillende belangrijke actuele dossiers zoals richtlijnen en wetgeving rond Internet, Artificiële Intelligentie en dergelijke. Promoten van Belgische producten ter zake in het buitenland zou tot zijn bevoegdheidspakket moeten behoren.
- BAM pleit voor een snelle aanstelling van de Reflectie raad Privacy, bedoeld om voeling te houden met de dagelijkse realiteit en zoals voorzien in de wet van tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Die zou moeten bestaan uit vertegenwoordigers van de ondernemerswereld, beroepsfederaties, consumentenorganisaties en de academische wereld om de Gegevensbeschermingsautoriteit helpen voeling te houden met wat leeft in de maatschappij in het bijzonder wat betreft de razendsnelle ontwikkeling van onze informatie- en communicatiemaatschappij. BAM heeft de ambitie een duidelijke positieve bijdrage te leveren aan deze reflectieraad.
- Om klanten te hebben moet men eerst klanten werven. Ten gevolge van de nieuwe GDPR- gaan nogal wat mensen en overheden ervan uit dat enkel wanneer de consument zijn toestemming geeft, een bedrijf met die consument contact mag opnemen. Deze praktijk zou heel wat moeilijkheden veroorzaken bij bijvoorbeeld prospectie via direct marketing. Prospecten hebben in vele gevallen immers nog geen contact gehad met een bedrijf waardoor ze per definitie hun toestemming niet hebben kunnen geven. Er bestaat evenwel nog een tweede basis om met persoonlijke gegevens om te gaan. Dat is het gerechtvaardigd belang van de verantwoordelijke voor de verwerking. Hiermee wordt bedoeld dat bedrijven persoonsgegevens kunnen blijven verwerken die noodzakelijk zijn voor hun werkzaamheden. Deze rechtsgrond laat toe direct marketingactiviteiten in de toekomst verder te kunnen voeren. Er wordt gevraagd dat de regering het initiatief zou nemen voor een juiste interpretatie van het gerechtvaardigd belang in overleg met de marketingsector ter zake.
Hiermee onderneemt BAM actie om de sector bij de overheid te vertegenwoordigen strevend naar een aangepaste wetgeving die toelaat om aan “meaningful” marketing te doen met een ideaal evenwicht tussen de belangen van de consument en die van de onderneming. Hiermee worden zij die de nieuwe regering onderhandelen benaderd.
https://www.marketing.be/inspire-content/nl/bam-lobby-news-jun-2019