HOMO DIGITALIS: GEEN VOORUITGANG ZONDER VERBEELDING!
Het nieuwste boek van Thierry Geerts, de Belgische directeur van Google, is voor mij een hoogtepunt. Het handelt opnieuw over dit kleine dorp van bijna 8 miljard inwoners dat de wereldbol is. Want als er één ding is dat digitale technologie in deze crisis heeft gedaan, dan is het wel afstanden verkleinen. Door deze crisis zijn wij ons er meer van bewust geworden dat onze buren aan de andere kant van de wereld bereikbaar zijn, zonder dat wij daarvoor fysiek hoeven te reizen. Dankzij online bijeenkomsten kunnen wij op afstand producten aan hen verkopen. Marketing wordt internationaler dan ooit.
In zijn boek, dat precies op het juiste moment komt, probeert Thierry Geerts onze angst voor digitalisering te demystificeren en beschrijft hij de ontelbare mogelijkheden die digitalisering biedt aan individu en samenleving. Zijn belangrijkste boodschap is dat technologie op zich neutraal is. Het is aan individuen om de kansen die ze biedt te grijpen, en om digitalisering om te zetten in meer welzijn en geluk.
Wat ik hieruit opmaak is het volgende.
Wat marketing betreft, beseffen kleine en middelgrote ondernemingen die zich met e-commerce zijn gaan bezighouden, dat de potentiële klant zich niet langer slechts in een straal van 20 km van het verkooppunt bevindt, maar ook aan de andere kant van de wereldbol. Wanneer we uit deze crisis komen, of dat nu over drie maanden is of na de zomer, zal het tijd zijn om de wereld weer te veroveren. En de marketing zal op dat moment heel anders zijn.
Als er één realiteit is waarvan we ons meer dan ooit bewust zijn nu we het einde van de crisis naderen, dan is het dat we allemaal via het internet nog meer met elkaar verbonden zijn dan voorheen. Tegelijkertijd is het belangrijker dan ooit om de wereld opnieuw uit te vinden. En in “Homo Digitalis” legt de auteur goed uit wat deze heruitvinding kan betekenen voor de mens, onze consument.
De weg naar verandering die wij zullen moeten afleggen, neemt reeds vorm aan met Uber en Airbnb. De technologische revolutie ontwricht de oude wereld en doet die vervagen. We moeten onze wereld opnieuw bekijken met de technologie die vandaag beschikbaar is.
De vraag in het boek is echter of de mens dit wel wil. Het is waar dat mensen vaak wat weerstand bieden tegen verandering. En de digitale revolutie is de vierde industriële revolutie . Maar elke industriële revolutie roept het duistere spookbeeld op van banenverlies en bedrijfsfaillissementen. Nochtans is het tegenovergestelde gebleken na elke industriële revolutie.
Deze digitale revolutie zal bijvoorbeeld grote gevolgen hebben voor de mobiliteit en voor de marketing die met deze omwenteling gepaard moet gaan. De sleutelwoorden zullen veiligheid en modulariteit zijn. De autonome auto’s van morgen zullen verbonden auto’s zijn. Zij zullen dus veel ongevallen vermijden omdat zij met elkaar communiceren en de verkeersregels nauwgezet naleven. Dit betekent minder ongevallen, minder doden en minder mensen die letsels oplopen voor het leven.
Toch zijn de mensen niet altijd optimistisch wanneer zich nieuwe technologie aandient. Zelfrijdende auto’s zijn een perfect voorbeeld van hoe mensen en samenlevingen reageren op nieuwe technologieën. Eerst denkt iedereen dat het een gek idee is, dan wordt duidelijk dat het idee helemaal niet zo gek is als het eerst leek, en daarna probeert iedereen te bewijzen dat het gevaarlijk is. In die fase verkeren zelfrijdende auto’s vandaag de dag: “Kijk, ze rijden ook voetgangers aan.” Het is duidelijk dat zelfrijdende auto’s uiteindelijk veel minder mensen zullen aanrijden dan de huidige auto.
En digitalisering zal het klimaatprobleem helpen oplossen. Het is duidelijk dat technologie ons zal helpen om toegang te krijgen tot meer CO2-neutraleenergiebronnen. Denk maar aan zonnepanelen. Of aan windturbines. Allemaal technologieën waarbij digitaal een grote rol speelt. Ook om ons te helpen zuiniger met grondstoffen om te gaan. Zo doen we het sinds het jaar 2000 met steeds minder gloeilampen, die vervangen worden door intelligente en duurzame led-lampen. En geprogrammeerde veroudering moet nu plaats maken voor duurzamere, herstelbare en recycleerbare producten in een zogenaamde circulaire economie. Ook dat is technologie.
Wat deze COVID 19-crisis ons heeft geleerd over afstandsonderwijs is dat we onze manier van lesgeven fundamenteel zouden kunnen hervormen. Waarom moeten we kinderen nog steeds fulltime opsluiten in scholen? Zou het geen oplossing zijn om theorie op afstand te onderwijzen, en de kinderen naar school te halen voor praktische ervaring en om te leren samenleven?
Inderdaad, technologie kan beangstigend zijn. En angst is altijd een slechte raadgever. Het gevaar is dat deze angst de deur opent voor populisme dat verwijst naar de goede oude tijd van soevereiniteit en protectionisme. En laten we duidelijk zijn, de openheid naar de wereld die de technologie biedt, staat volledig haaks op nationalisme. Daarom is het belangrijk voor de democratie om de burgers vertrouwen te geven in de technologie en in het bestuur van multilaterale systemen, van handel tot internet.
En vertrouwen begint met informatie en communicatie, transparantie. En vereist ook een minimum aan kennis, en dus opleiding. Wij moeten onze kinderen inspireren om naar de toekomst te kijken door hen te leren kijken naar het heden, naar al het potentieel dat voorhanden is en erop wacht om te worden benut, in plaats van ons altijd te richten op het verleden als referentie. Om vooruit te komen, moeten onze kinderen begrijpen wat er vandaag gebeurt en zich voorstellen wat er in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn.
België moet een sleutelrol spelen in de digitale revolutie. België is altijd een hoofdrolspeler geweest, in elke industriële revolutie, en dat moeten we ook blijven. We hebben kapitaal, ons onderwijs en onderzoek zijn wereldberoemd, we zijn meertalig. Tot nu toe hebben wij een enorme knowhow opgebouwd, en België heeft geen reden om zich te schamen voor zijn infrastructuur om aan te sluiten op een hogesnelheidsinternet. De uitdaging bestaat erin dit niveau te kunnen handhaven zonder achterop te raken, vooral dan voor 5G. State-of-the-art infrastructuren voor mobiele telefonie zijn van cruciaal belang om aan de leiding te blijven. Het opnieuw uitvinden van de wereld rond technologie wordt een plicht, omdat het de enige manier is om meer veiligheid, banen en duurzaamheid te creëren.
24/3/2021 Geschreven voor BAM. www.marketing.be