De coronacrisis heeft dit jaar de economie op haar grondvesten doen daveren. Dit ging gepaard met een ongeziene digitaliseringsgolf. Het is tijd om “de bevrijding uit COVID-19” voor te bereiden. Het is een kwestie van snel te schakelen om een nieuwe economie op te starten, met een nieuwe marketingbenadering.
Met COVID-19 ging heel ons leven razendsnel digitaal
Om te communiceren, werken, winkelen, leren, entertainen en in de gezondheidszorg gingen wij digitaal. Bedrijven stapten massaal over op thuiswerken, onderwijs werd als bij toverslag digitaal, en coronapatiënten communiceerden vanuit het ziekenhuis met het thuisfront via tablets.
Videobellen gebeurde dit jaar dagelijks. Een jaar geleden was dit zeldzaam. Online vergaderen met Zoom, Microsoft Teams of Google Meet werd de norm voor thuiswerk en online videobellen met collega’s. Ook voor gesprekken met familie, vrienden, ouders en grootouders. Dagelijks worden nu lessen online gegeven. En elkeen ontdekte de voordelen van online kopen met de daaraan verbonden thuisleveringen.
Onze mediaconsumptie ging de digitale toer op
Als thuisblijvende tv-kijker keken wij rechtstreeks naar nieuwsuitzendingen om op de hoogte te blijven van de coronamaatregelen. Nooit werden kranten en nieuwssites meer gelezen dan nu.
Daarnaast ging veel internetverkeer naar streaming zoals Netflix, Disney+ Streamz, Auvio, VRT-Nu. Meer en meer worden technologieën zoals Google Cast gebruikt om uw favoriete entertainment en apps vanaf uw telefoon, tablet of laptop rechtstreeks naar uw tv of bluetooth luidsprekers te sturen.
Er zijn met COVID-19 nieuwe inzichten gekomen
Sectoren hebben zichzelf heruitgevonden. Hand in hand met innovatie. De afgelopen maanden waren er prachtige initiatieven en technologische ontwikkelingen uit meerdere professionele hoeken. E-commerce werd vaak aangesproken om een bijkomend verkoopkanaal te creëren. Businessmodellen veranderden.
Er is bereidheid tot een meer circulaire en groene economie ontstaan, op wereldschaal én in onze buurt. En dat gaat hand in hand met innovatie.
Maar er komt een nieuw evenwicht
Gewoontes zullen blijven. Routinevergaderingen zullen digitaal blijven. Wij zullen vaker trein- & vliegtuigtickets of taxi’s via een app bestellen. Thuisleveringen zullen dagelijkse kost blijven. COVID-19 heeft de mensen geleerd digitaal te betalen eerder dan naar de geldautomaat te lopen.
Meer mensen zullen de spits ontwijken door deels thuis te werken. Videovergaderingen met op de achtergrond een onopgemaakt bed of een uitpuilende kledingkast zullen niet meer door de beugel kunnen. Meer en meer is er nu vraag naar de beschikbaarheid van hoogwaardige ICT – zoals laptops, smartphones, tablets, internetverbindingen en samenwerkingssoftware. Het thuiskantoor doet zijn intrede.
Nu dienen bedrijven een beleid te ontwikkelen voor de juiste combinatie van op kantoor en thuis werken, bijvoorbeeld maximaal twee dagen thuis en elke dinsdag en donderdag in het bedrijf. Digitaal vergaderen zal zich slechts lenen voor informele informatie-uitwisseling. Strategische gesprekken zullen terug fysiek verlopen op de werkplaats.
Winkeliers en zelfstandigen hebben nu de wondere wereld van de online verkoop ontdekt. Veel winkeliers kunnen nu via het internet aan heel het land verkopen, en hun collega’s uit een andere stad kunnen plots concurrenten worden. De businessmodellen veranderen ook voor kmo’s.
Kleding kopen is dan wel makkelijk online, toch zullen wij opnieuw eerst even willen voelen en zien. De tijd dat bedrijven enkel fysiek in contact kwamen met consumenten ligt definitief achter ons. Digitaliseren om te overleven is verleden tijd, nu komt digitaliseren om te verbeteren. Om concurrentieel te worden.
Niet besmet willen worden zal voor allerlei gedragsveranderingen zorgen
De burger is getraumatiseerd door de crisis en dreigt selectiever te worden in zijn knuffelcontacten. Met een verkoudheid naar kantoor gaan wordt onaanvaardbaar. Zelf naar het loket gaan in de bank zal niet meer vanzelfsprekend zijn. In de horeca zullen CO2-meters, die klanten een gerust gevoel geven, het daglicht zien.
Hoewel de crisis heel wat bedrijven het belang alternatieven voor fysieke ontmoetingen met klanten of collega’s heeft doen inzien, naast het feit dat technologieën en connectiviteit cruciaal zijn voor hun communicatie en marketing, zal geen enkele onderneming enkel en alleen de digitale weg bewandelen.
Marketing moet opnieuw uitgevonden worden.
Deze crisis heeft de consument fundamenteel veranderd. Meer dan ooit is het onontbeerlijk naar consumenten te luisteren en hun vervolgens op een gepersonaliseerde manier kwaliteitsoplossingen voor te stellen die voldoen aan hun veranderende behoeften en verwachtingen. In die context spoort BAM haar leden en het bedrijfsleven in het algemeen aan tot een paradigmashift die ons, burgers, ten goede komt. BAM ontwikkelde daartoe het Meaningful Marketing Framework om een route uit te stippelen in functie van de waarden en trends van morgen. ( https://www.marketing.be/nl/meaningful-marketing-framework ).
Een essentiële voorwaarde voor de heropstart van de economie is het herwinnen van het consumentenvertrouwen. Marketing heeft hierin een fundamentele rol te spelen. Daarom spoort BAM haar leden aan om aan meaningful marketing te doen, zowel conform de privacywetgeving als ecologisch en maatschappelijk verantwoord, volgens de principes van het Meaningful Marketing Framework. Verder streeft BAM naar een aangepaste wetgeving die toelaat om aan “meaningful” marketing te doen, met een ideaal evenwicht tussen de belangen van de consument en die van de onderneming.