Bedrijven die geadresseerde reclame per post willen versturen, zullen in de toekomst wettelijk verplicht worden de wensen van de burger die deze niet wenst te ontvangen na te trekken en te respecteren. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil die bedrijven verplichten om een lijst te consulteren, naar analogie met de Bel-Me-Niet-Meer-lijst die ook wettelijk gehandhaafd kan worden. Voor de marketingsector is dit een goed initiatief.
De vroegere Robinsonlijst “telefoon” evolueerde intussen naar de Bel-Me-Niet-Meer-lijst, die bestaat sinds 2015. Bedrijven die consumenten willen bellen en informeren over aanbiedingen, moeten die Bel-Me-Niet-Meer-lijst raadplegen.
Voor geadresseerde post bestaat de Robinsonlijst “mail”. In tegenstelling tot de Bel-Me-Niet-Meer-lijst zijn bedrijven niet verplicht om deze lijst te consulteren vooraleer ze reclame versturen. De Robinsonlijst is immers een vrijwillig initiatief van het vroegere BDMA, dat ondertussen met IAB en STIMA samen fuseerde tot de huidige BAM, de Belgian Association of Marketing. Bedrijven die lid zijn van de BAM worden aangespoord deze lijst te raadplegen, maar er is geen wettelijke stok achter de deur. Voor niet-leden is er helemaal geen verplichting.
Zij die zich op de Robinsonlijst bevinden zouden geen Direct Mail-reclame meer mogen krijgen. Het is echter geen wondermiddel. De lijst is reeds in gebruik sinds de jaren ’90 naar aanleiding van de privacywetgeving, de voorloper van de GDPR, die in 1992 het levenslicht zag. Het probleem is dat deze Robinsonlijst nog geen wettelijke basis heeft, in tegenstelling tot de Bel- Me-Niet-Meerlijst waarvan het gebruik via wet en KB geregeld is. En de bedrijven die deze Bel- Me-Niet-Meer-lijst niet respecteren kunnen dus gesanctioneerd worden, terwijl dit niet het geval is voor de Robinsonlijst.
De consument moet de keuze hebben om gepersonaliseerde reclame al dan niet te ontvangen. Om geen geadresseerde reclame te krijgen heeft het in elk geval zin om op deze lijst te staan, want over het algemeen gebruiken de bedrijven die veel aan direct mail doen deze lijsten heel intensief. Het is goed voor de consument en de sector dat er een wettelijke basis gecreëerd wordt waardoor het gebruik verplicht wordt.
Vandaag staan er 315 000 adressen op de Robinsonlijst voor mail. Het zou goed zijn dat elk bedrijf deze lijst respecteert. Ook commercieel hebben bedrijven e belang bij om deze lijst te respecteren om het rendement van direct mail-campagnes te optimaliseren, in die zin dat ze dan enkel potentieel geïnteresseerden bereiken en vermijden dat ze niet-geïnteresseerden benaderen, of zelfs irriteren. Het heeft immers geen zin om jachtgeweren te promoten bij verwoede vissers.
Het is ook logisch om de verplichtingen die bestaan voor e-mail en telefoon uit te breiden naar geadresseerde mail. Dat is een kwestie van een gelijk speelveld te creëren tussen de bedrijven die deze lijst scrupuleus respecteren en zij die er minder zorgvuldig mee omgaan, of deze lijsten gewoon naast zich neerleggen.
Buitenlandse bedrijven onttrekken zich vaak aan onze wet- en regelgeving op consumentenvoorkeurslijsten, zoals de Robinsonlijst en Bel- Me-Niet-Meerlijst, door vanuit hun thuisland te opereren. De Europese richtlijnen inzake consumentenrecht bevatten immers minimumvoorschriften waaraan de lidstaten vaak zonder overleg eigen voorschriften toevoegen.Vaak leidt dit tot een lappendeken van 27 verschillende rechtsstelsels, wat het consumentenvertrouwen en een markt zonder handelsbelemmeringen niet ten goede komt.
Staatssecretaris De Bleeker wil de raadpleging van de Robinsonlijst verplichten, maar ook de naleving van de Bel-Me-Niet-Meer-lijst effectiever handhaven. Want blijkbaar zijn er nog steeds bedrijven die doen alsof de lijsten niet bestaan. Haar diensten bestuderen een aantal opties. Onafhankelijke, neutrale toezichtsinstanties zijn daarbij de beste keuze. BAM werkt daar graag aan mee.
https://www.marketing.be/inspire-content/nl/preferentielijsten-voor-consumenten-naar-meer-harmonie